וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל־פְּנֵי הָאֲדָמָה

הלכה למעשה ותן טל ומטר לברכה מאת הרב אריאל פולק רב קהילת סיני, ת"א

נושאי הבלוג

פוסטים אחרונים

הרב אריאל פולק מנתח את המשמעות העמוקה של בקשת הגשמים בחודש חשוון, תוך בחינת הקשר בין הלכה לאמפתיה חברתית, ומשמעותה במציאות הישראלית העכשווית.

הרהורים ואיחולים לחודש חשוון תשפ"ה

הרב אריאל פולק

חודש חשוון מכונה במקרא ׳ירח בול׳, ככל הנראה כרמז לגשמים המתחילים בו (מלשון מבול). זוהי עונת היורה וירידת הגשמים ולפיכך, העניין ההלכתי הקשור לתקופה זו הוא שאלת זמן הבקשה לגשמים. אף־על־פי שכבר החל מתפילת מוסף של שמחת תורה מזכירים ׳משיב הרוח ומוריד הגשם׳, במשנה (תענית) נמצא דיון על הזמן הנכון שבו אמורים להתחיל לבקש ׳ותן טל ומטר לברכה׳ בברכת השנים. הדיון הזה נובע מהאמונה בכוחה המאגי של התפילה: אם נבקש גשמים, הם אכן עלולים לרדת ולעולים לרגל בחג יהיו קשיים בדרך חזור! לאמונה זו בנוגע לתפילה המאגית רבים מאיתנו אינם שותפים היום (כולל כותב שורות אלו). ובכל זאת, הדיון עצמו ראוי לתשומת לב והוא מעורר את הלב (ומה יותר תפילה מזה?).

הפער בין דעת החכמים בנוגע לבקשת הגשם ב׳ברכת השנים׳ נובע מאמפתיה פשוטה לצרכי הציבור. על־אף שהגשם הוא סמל החיים והחסדים השמימיים במזרח התיכון מימי קדם, יש לו גם היבט הרסני־מבולי ורצון רבן גמליאל לקבוע את ז׳ בחשון כתאריך תחילת הבקשה קשור לעקרון האי־פגיעה (המוכר בכל מסורת קדושה): לתת מספיק זמן לעולי הרגל מהפריפריה לשוב לביתם בשלום. אמפתיה כזו דורשת את ידיעת פרטי החיים הממשיים מקרוב, מתוך קשב אמיתי. כך הופך דיון קצר ויבש לכאורה לביטוי לדאגה לבעיות הציבור. האם לא זוהי ירידת הגשמים — החסדים — במובן הפנימי? האם אנחנו קשובות.ים באופן הזה למציאות שלנו? האם יש בליבנו רצון להכיר באמת את המציאות למזער נזקים?

חודש חשוון, בימים טובים יותר, הוא חודש של חזרה לשגרת חיים. ולאיזו שגרה אנחנו חוזרות.ים היום? לעוד ימים איומים של החטופות.ים בשבי חמאס, לעוד הרס, הרג, הרעבה ועקירת אזרחים בעזה, לעוד לוויות של חיילים, לעוד אלימות נגד חקלאים פלסטינים בשטחים הכבושים.

את השם המלא של החודש ׳מרחשון׳ (במקור מילה אכדית ׳וורחשמנה׳ = הירח השמיני) נהוג לפרש לגנאי: מר־חשבן — בגלל המרירות שבו בגין היעדר החגים, תחילת המבול המקראי ומאורעות כואבים. אפשר לפרש אותו גם לשבח: מר כמו אדון, תואר כבוד, הרי בחודש הזה סיים שלמה לבנות את המקדש וזהו זמן של רגיעה. ואיך אנחנו נחיה את החודש הזה? לגנאי או לשבח? נהרוס או נבנה?

בברכת השנים בנוסח עדות המזרח מברכים החל מז׳ בחשון:

”בָּרֵךְ עָלֵינוּ ה׳ אֱלֹ-הֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת. וְאֶת כָּל־מִינֵי תְּבוּאָתָהּ לְטוֹבָה. וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל־פְּנֵי הָאֲדָמָה. וְרַוֵּה פְּנֵי תֵבֵל וְשַׁבַּע אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִטּוּבָךְ. וּמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ וּמֵעֹשֶׁר מַתְּנוֹת יָדֶיךָ. שָׁמְרָה וְהַצִּילָה שָׁנָה זוֹ מִכָּל־דָּבָר רַע. וּמִכָּל־מִינֵי מַשְׁחִית וּמִכָּל־מִינֵי פּוּרְעָנוּת. וַעֲשֵׂה לָהּ תִּקְוָה טוֹבָה ואַחֲרִית שָׁלוֹם. חוּס וְרַחֵם עָלֶיהָ וְעַל כָּל־תְּבוּאָתָהּ וּפֵירוֹתֶיהָ. וּבָרְכָהּ בְּגִשְׁמֵי רָצוֹן בְּרָכָה וּנְדָבָה. וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלוֹם. כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת לִבְרָכָה. כִּי אֵל טוֹב וּמֵטִיב אַתָּה וּמְבָרֵךְ השָּׁנִים. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳, מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.”

הברכה הזו מדגישה את עליונות ערכי החיים, השובע והשלום. הלוואי ולא רק נתפלל אלא גם נתכוון, ובעיקר נקיים את כל זה. כי חייבים להשיב את החטופות.ים ולסיים את המלחמה הארורה הזו.

חודש טוב!

טקסט זה נכתב עבור המדור 'הלכה למעשה' אשר מתפרסם מידי ראש חודש באגרת התנועה המסורתית במייל, ונכתב ע"י רבני ורבות התנועה המסורתית.

כותב הטקסט לעיל הוא הרב אריאל פולק, רב 'קהילת סיני' בת"א.

חיפוש...

העמוד שבחרת עדיין בבנייה

האתר החדש שלנו עלה לאוויר, ובחודש הקרוב יהיה בהרצה.
מה זה אומר?
שייתכנו כמה תקלות פה ושם, שישנם כמה עמודים שעודם בהקמה, ושאנחנו נשמח למשוב שלך במידה וזיהית שיש מה לשפר! מוזמן/ת לכתוב לנו בטופס בתחתית העמוד או להמשיך לשוטט וליהנות ממגוון התכנים שכבר זמינים עבורך.

אנחנו משתמשים בעוגיות וטכנולוגיות דומות כדי להבטיח שניתן לך את החוויה הטובה ביותר באתר שלנו