וַאֲנִי בַּחֲלוֹתָם, לְבוּשִׁי שָׂק; עִנֵּיתִי בַצּוֹם נַפְשִׁי

מסורת עתיקה וערך עכשווי

מנהג הצום הוא אחד המנהגים העתיקים והעמוקים ביותר במסורת היהודית, המשתרע על פני אלפי שנים של היסטוריה רוחנית. כבר במקרא ובספרות חז"ל אנו מוצאים התייחסויות עמוקות לצום כאמצעי רוחני, לאומי ואישי להתמודדות עם משברים, חיפוש תיקון ועיצוב הזהות הקולקטיבית. צומות כמו תשעה באב, המציין את חורבן בתי המקדש, או יום כיפור, המהווה יום של חשבון נפש לאומי ואישי, אינם רק זיכרון היסטורי, אלא מנגנון חי ורלוונטי גם בעידן המודרני. בעולם עכשווי הרווי בגירויים, צריכה מתמדת ורעש תקשורתי, הצום מציע מרחב של השתקה פנימית, התבוננות עצמית והזדמנות להשהיית המרוץ היומיומי.

צום משמעותי לכולם.ן

בין אם את/ה מגיע/ה מרקע חילוני, מסורתי או דתי – אנו מזמינים אותך לראות בצום הקרוב ככלי משמעותי להעצמה רוחנית, ולחיזוק הערכים היהודיים של חמלה, התבוננות עצמית ותיקון עולם. לא מדובר רק בהתנזרות קשוחה, אלא בהזדמנות לריפוי נפש והעמקת החיבור האישי עם המסורת היהודית.

 

"וַאֲנִי בַּחֲלוֹתָם, לְבוּשִׁי שָׂק; עִנֵּיתִי בַצּוֹם נַפְשִׁי" (תהלים)

ציון צומות השנה בתנועה המסורתית

בקהילות התנועה המסורתית, צומות השנה הם הזדמנות משמעותית להתכנסות, לימוד ולהעמקה משותפת. מרבית הקהילות מקיימות תפילות מיוחדות, שיעורי תורה וערבי עיון המאירים את המשמעות העמוקה של כל צום. בצומות כמו תשעה באב ויום כיפור, מתקיימים אירועים מיוחדים הכוללים קריאת מגילות, למידה משותפת ותפילות בישיבה מעורבת – נשים וגברים. אנו מזמינים אתכם לחפש את הקהילה המסורתית הקרובה לביתכם, להצטרף לחוויה הרוחנית המשותפת ולחוות את עומק המסורת היהודית באופן משמעותי ורלוונטי.

העשרה נוספת

בקצרה, על הצומות השונים:

צום הזיכרון הלאומי העמוק ביותר ביהדות, המציין את חורבן בתי המקדש בירושלים ואירועים קשים שאירעו באותו יום לעם היהודי. זהו יום של אבל לאומי, השתתפות בכאב ההיסטורי והתבוננות על משמעות הגלות והתקווה לתיקון.

בימינו, תשעה באב מזמין התבוננות על פערים חברתיים, שסעים תרבותיים ואתגרי הסולידריות הלאומית. הצום מעורר מודעות לחשיבות האחדות, הדו-שיח והתיקון החברתי.

אנו מתכנסים בכל שנה בכותל המשפחות 'עזרת ישראל' לקריאת מגילת איכה שיוויונית, יושבים על אבני ירושלים ומתפללים שנמצא את הדרך להרבות אהבת חינם. אתם מוזמנים להצטרף אלינו בשנה הקרובה ולהתחבר אל המשמעות העמוקה של תשעה באב.

מאמר של מנכ"לית התנועה, על ט' באב: https://www.israelhayom.co.il/opinions/article/14430906

הרגע הרוחני המשמעותי ביותר במעגל השנה. יום הכיפורים מסמל יום של חשבון נפש, סליחה וטיהור. מקורו בעבודת כוהן הגדול בבית המקדש, שנשא תפילות כפרה עבור כלל העם.

בעידן המודרני, יום כיפור מהווה הזדמנות לעצירה, התבוננות עצמית ותיקון מערכות יחסים. הצום מזמין אותנו להפחית מהרעש התקשורתי והצרכני, ולמקד את תשומת הלב בערכים מהותיים: סליחה, אחריות אישית ותיקון חברתי.

לקריאה נוספת על יום כיפור היכנסו לכאן

יום הצום נקבע ל-ג' תשרי לציון הירצחו של גדליה בן אחיקם, מנהיג שארית הפליטה שנותרה בארץ ישראל. הרצח הביא באופן סופי לכליית היישובים היהודיים שנותרו בארץ לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי הבבלים. הצום מסמל את משבר המנהיגות והפירוד הלאומי.

בהקשר העכשווי, צום גדליה מזמין התבוננות על משברי מנהיגות, חשיבות השיח הדמוקרטי והצורך בהנהגה אחראית ומאחדת. התנועה המסורתית נוהגת לקרוא בבתי הכנסת שלה סליחות מיוחדות.

צום הקשור לסיפור מגילת אסתר, המבטא את כוחם של עם ישראל לשרוד ולהתגבר על איומים קיומיים. מדגיש את ערכי האומץ, הסולידריות והתקווה.

בימינו, תענית אסתר מזמינה מחויבות למאבק נגד אנטישמיות, גזענות וכל צורה של דיכוי. מדגיש את כוח האזרחות הפעילה והסולידריות.

חודש טבת מתחיל בימיו האחרונים של חג חנוכה, כשנרות החנוכייה ופרסום הנס מאיר למרחקים. ממרום שמחת חג האורים אנו צונחים אל צום עשרה בטבת שנקבע בשל תחילת המצור של נבוכדנצר והבבלים על ירושלים. יום זה נקבע גם כיום הקדיש הכללי עבור נרצחים ונפטרים שמקום קבורתם לא נדע.

בהקשר העכשווי, מזמין הצום התבוננות על זיכרון קולקטיבי, חשיבות הזיכרון ההיסטורי ומשמעות ההמשכיות התרבותית.

"אדם נכנס בשערי בית הכנסת ערב יום הכיפורים, זוכר מלים ומנגינות מימי ילדות ולבו מתגעגע. או אפילו לא ביקר בבית הכנסת בילדותו, עדיין משהו בו מתגעגע. להתרגשות העצורה בקהל, להמונים המתקבצים, לטליתות הנפרשות, למלבושי לבן המעטרים את הבאות והבאים. סביבו, בוקעים מאליהם הניגונים, מזכירים ולא מזכירים, מתקרבים ומתרחקים מכמיהת הלב שנפערת בו. והוא אפילו לא בטוח למה. ופותח את המחזור, אווירת הימים הנוראים עולה מן הדפים. לאט, נספגות בעיניו המלים והוא פתאום תמה עליהן ועל עצמו. מושגים רחוקים. חטאנו. אשמנו. מלים זרות, כאילו נלקחו מעת אחרת. מה יעשה איתן אדם במאה העשרים ואחת."

מתוך חוברת 'פתח לנו שער'

 - פתח לנו שער
פתח לנו שער
חוברת העשרה ליום הכיפורים

לזכור ולהמשיך הלאה – יחד

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, קהילות התנועה המסורתית בכל הארץ התכנסו לערבי זיכרון, שיח והנצחה. בין תפילות, סיפורים ועדויות, עבר לפיד המחויבות מדור הניצולים אל הדורות הבאים. קראו כיצד קהילותינו חיברו יחד עבר, הווה ועתיד – בשביל לשמר ולהנכיח את הסיפור של כולנו.

"מתשובה לתקומה"

מה משותף ליום הכיפורים הקדוש וליום העצמאות החגיגי? האם ימי קודש עתיקים וימי חג לאומיים יכולים להציע שפה משותפת בחברה שסועה? הרבה לירון רוזנזפט לוי לוקחת אותנו למסע קצר בין קודש לחול, בין עבר לעתיד, ומציעה קריאה מחברת ומעוררת תקווה על משמעות הזהות שלנו כאן ועכשיו.

צִמְחוֹלוּת: כשהלכה פוגשת קיימות

מה לתורה, להלכה ולמשבר האקלים? לכבוד יום כדור הארץ, הרב גיל נתיב מציע קריאה מחודשת במסורת היהודית – דרך שלושה נימוקים הלכתיים שמובילים למסקנה ברורה: הגיע הזמן לצמצם את אכילת הבשר. בין דיני "בל תשחית", שמירה על הבריאות וצער בעלי חיים – פסק ההלכה הזה מזמין את הקוראים לעצור רגע ולשאול: האם האכילה שלנו נאמנה גם לערכים שלנו?

תקווה כמעשה של אומץ: מיציאת מצרים למציאות ימינו

"התקווה אינה הבטחה שהכל יהיה טוב, אלא התחייבות שלא נפסיק לפעול למען טוב". ליל הסדר השני תחת צל המלחמה, והתקווה עדיין מאירה את דרכנו. רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית, מזכירה לנו שבעוד 59 מחטופינו עדיין בשבי, התקווה אינה מותרות – היא מצפן חיוני.

חיפוש...

אנחנו משתמשים בעוגיות וטכנולוגיות דומות כדי להבטיח שניתן לך את החוויה הטובה ביותר באתר שלנו.