ניוזלטר
צרו קשר

דבר תורה הרב רוברטו ארביב

מנורת השלום

 

תחילתה של חג החנוכה כידוע הוא כ"ה לחדש כסלו אולם ימיו אחרונים של החג מצויינים בחודש טבת. חג החנוכה כחג האורים בא לציין את נס האור של המנורה שהדלקתה סימנה יותר מכל את חידוש עבודת השם במקדש לאחר תקופה של חילול ממושך. לא במקרה אנו שרים בחנוכה "מזמור שיר חנוכת הבית לדוד". גם חכמים שקבעו את ההפטרה של שבת חנוכה בספר זכריה פרק ד' בקשו לציין את המנורה כסמל מרכזי של חג האורים. כשהנביא ניפגש עם המלאך זוכה לחיזיון בלתי מובן בשבילו עד שמקבל תשובה

" (ב) וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה וָיאֹמַר רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ:

הנביא כחוזה רואה את חיזיון הנפלא של המנורה אולם אינו מבין את פשר המרא  עד שהמלאך יוצר אתו דיאלוג כאין בית מדרשי "

 (ה) וַיַּעַן הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיֹּאמֶר אֵלַי הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה הֵמָּה אֵלֶּה וָאֹמַר לֹא אֲדֹנִי:"

ואז המלאך מפרש לו לנביא את משמעות סמלה של המנורה:"

 (ו) וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֵלַי לֵאמֹר זֶה דְּבַר ה" אֶל זְרֻבָּבֶל לֵאמֹר לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה" צְבָאות"

סמל האור הבוקע מהמנורה שבמקדש בא לגלות לעולם את סודו של הכוח "המפרק הרים ומשבר סלעים" קולו של אלהים קול דממה דקה.

לא סיפורי גבורה לא שירי ניצחון של מלחמות, סודו של חג האורים הוא הרמז לעולם של ימות המשיח בו אנשים בעולם יתחברו לחוכמה ולדעת השם מקטון ועד גדול ואז... ..."לְעֵת עֶרֶב יִהְיֶה אוֹר": (ספר זכריה פרק יד) זמנה של חג החנוכה שעוברת בין חודש לחודש מסמנת בדיוק את הזמן המשיחי שהוא מה שמעבר לזמן.  (ז) "וְהָיָה יוֹם אֶחָד הוּא יִוָּדַע לַה" לֹא יוֹם וְלֹא לָיְלָה".בעזרת מעשה של כל בית ובית של כל איש ואישה אשר נדבה רוחו המדליקים מידי ערב אור בביתם, מקרבים את החזון של מנורת השלום לכל באי העולם.

 

הרב רוברטו ארביב

רב הקהילה המסורתית נווה צדק

צור קשר מהיר
אשמח לקבל ניוזלטר
דג כדגכ