דבר תורה לחודש אב

אחד המחלות הישראליות העכשוויות היא הפקקים... כן. ולמרות שניתן גם לומר שמדובר גם בסוג של פנדמיה, כי זו מחלה שקיימת בכל מיני מקומות בעולם, אני סובל מהפקקים כאן ולא במקום אחר.
הפקקים היום יומיים כבר ידועים מראש: לפי השעות, לפי הכבישים, לפי הצמתים. לא משנה כמה אתה לוקח הכל בחשבון ומתכנן לצאת לדרך, כשאנו תקועים בפקק מתחיל הלחץ, העצבים, ומתפתח סוג של כאוס פנימי... ואז, "באמצע פקק ביום בהיר", פתאום, צצים מהמקום הבלתי צפוי, שלושה או ארבע בחורים לבושים בלבן, עם הכיתוב המפורסם על הכיפות "נ-נח-נחמן- מאומן". הבחורים רוקדים בשמחה מלאה ולא פעם ולא פעמיים, האנשים יוצאים מהרכבים ומצטרפים לשמחה, דווקא אם מדובר ברמזור עירוני ארוך, המתעקש ולא עובר בקלות לאור ירוק. בזכות הריקוד והשמחה הלחץ, העצבים, החוסר סבלנות, נעלמים.
האם זו תרפיה ? זה קסם ? לא חברים. מדובר בשמחה, סגנון חיים. משהו שבתקופתינו לפעמים שוכחים.

תשעת הימים הראשונים של חודש אב חותמים את שלושת השבועות אבלות המכונות "בין המצרים". בימים אלה מציינים את ימי הצרה והמצוקה הקשורים לחורבן בית המקדש הראשון והשני, וחלים בהם מנהגי אבלות שהולכים ומחמירים ככל שקרבים לתשעה באב. לכן קבעו חכמינו משנכנס אב ממעטין בשמחה.

חודש טוב
הרב גוסטבו גרינצוויג
הקהילה המסורתית ברעננה עמיתי.

קבלת שבת מוזיקליות בכפ"ס

בקהילת 'הוד והדר' בכפר סבא מנצלים את כניסת שבת המאוחרת, והחלו בחודש האחרון קבלות שבת מוזיקליות. את קבלות השבת הובילה הזמרת והפייטנית רימון כהן. קבלות השבת המוסיקליות התקיימו שלוש פעמים בשבועות האחרונים.

>> לחצו להרחבה

מנקודת מבטם - שלושת השבועות בקהילת ואהבת

בקהילת 'ואהבת' בזכרון יעקב הקדישו את תקופת 'שלושת השבועות' לפעילות מיוחדת של דיאלוג והקשבה לקולות השונים בחברה הישראלית. שם התכנית, "מנקודות מבטם" הפגישו את אנשי הקהילה עם נקודות מבט שונות בחברה הישראלית.על מנת לתרגל הקשבה וסובלנות לשונים מאתנו - באורח החיים ובתפיסת עולם.

>> לחצו להרחבה

יש שעה שהאור
רחל חלפי

יֵשׁ שָׁעָה שֶׁהַכֹּל יוֹשֵׁב בְּתוֹךְ
הָאוֹר
כְּמוֹ אֶבֶן חֵן בְּתוֹךְ עֲדִי זָהָב
אֶפְשָׁר לַחְפֹּן אוֹר כָּזֶה
אֶפְשָׁר לֶאֱכֹל אוֹר כָּזֶה
אֶפְשָׁר לִגְמֹעַ אוֹר כָּזֶה
אֶפְשָׁר לַנוּעַ בּוֹ לָאֹרֶךְ וְלָרֹחַב
אֶפְשָׁר לִשְׁקֹל אוֹתוֹ בְּזָהָב
מָלֵא

טיול בני מצווה לגליל במוריה

מדי שנה,קרוב ל40 משפחות חוגגות בר ובת מצווה בקהילת מוריה. כשם שהקהילה דואגת לקיים טקסים משמעותיים ומשמחים, כך גם היא שמה דגש על תהליך ההכנה.
במחזור האחרון שחזר להתקיים כבר במפגשים פיזיים, שמחו לערוך טיול במפגש האחרון יחד עם משפחות הצעירים.



>> לחצו להרחבה

שנה לפרוייקט קש"ב

לפני כשנה יצאה לדרך קהילת קש"ב, 'קבלת שבת בין דורית'- קבלת שבת מקוונת שהחלה בעקבות הגבלות הקורנה. בשנת קיומה קיבלה הקילה אופי בין דורי, והיא הביאה אליה חברים מהתנועה מכלל הגילאים. בשלב מסויים התחזק שיתוף הפעולה עם נוע"ם, והתגבשה קהילה מגוונת.

>> לחצו להרחבה

משכנותיך ישראל
לימוד מקוון לט' באב


יום ראשון • ט' באב • 18.7 • 17:00 • בזום



>> לחצו להרחבה

לעיתים אנחנו נשאלות מדוע התנועה מתעקשת כל כך על המאבק בכותל. מאבק על מתווה שיאפשר לזרמים השונים תפילה באחת מהרחבות (עזרת נשים / עזרת גברים / עזרת ישראל) על פי דרכם ומבלי להדירם מהמקום או לכפות עליהם מנהגים לא להם. בימים אלו, רגע לפני ט' באב והעיסוק בחורבן בית המקדש, זו הזדמנות להזכיר לעצמנו למה המקום ששימש בית תפילה משותף לכל עם ישראל דורש פתרון לא רק במובן הטכני של אפשרויות התפילה אלא גם כאמירה חברתית- דתית ולאומית משותפת על המקום הזה אשר תפקידו להכיל את כולנו על אף ולמרות ההבדלים ביננו.

בבית המקדש התפללו שבטים שונים בעלי מנהגים וכנראה גם השקפות שונות, ועם זאת כולם התקבלו בו בברכה. לכולם היה בו מקום.

מזה כ 4 שנים בוטל מתווה הכותל שנועד לשרת בדיוק את המטרה הזו. לאפשר מקום תפילה לכל הזרמים, לאפשר לצד תפילה נפרדת גם רחבה לתפילה שוויונית, משותפת ומשפחתית, מקום לטקסי בר בת מצווה לבעלי צרכים מיוחדים ומרחב לתפילות ראש חודש של נשות הכותל. מתווה שתפקידו לא לקחת מאף אחד אלא לקבל את האחר והאחרת לצדנו.

חשוב להזכיר, מתווה הכותל הוקפא ועזרת ישראל – כותל המשפחות – על אף השימוש ההולך וגובר בו, אינו מקבל את התחזוקה הראויה. מזה כשנתיים חלק מהרחבה נמצא בשיפוץ אשר מתמהמה וחוסם נגישות לקיר. כמו כן גם הרחבה הקיימת דורשת שיפוץ ותחזוקה ראויה. אך למרות כל זאת הציבור הישראלי מצביע בהמוניו ברגלים. מרגש לראות את מספר המבקרים ההולך וגדל מדי יום. הרבה סנדרה קוכמן (מי שכבר נקראת בפינו מזה שנים "רבת הכותל") מספקת שרותי דת ולווי למאות מבקרים מדי שבוע החוגגים שם טקסי מעגל חיים או באים לתפילות שבשגרה. ישראלים רבים רואים במקום את רחבת הכותל בה הם מתקבלים תוך מתן כבוד למנהגיהם ודרכם.

בט' באב נביט על האבנים הגדולות המונחות למרגלות הכותל בעזרת ישראל ונזכור כי המקום הוא סמל לא רק למלכות ישראל שאבדה אלא גם לאחדות ישראל שהתפרקה. המאבק עבור המתווה איננו מאבק עבור זרם אלא מאבק עבור כלל ישראל. מאבק על דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית על כל גווניה.

חודש טוב
סופי פלמן-רפולוביץ', יו"ר התנועה המסורתית
רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית


זְכֹר ה' מֶה הָיָה לָנו הַבִּיטָה וּרְאֵה אֶת חֶרְפָּתֵנו: נַחֲלָתֵנוּ נֶהֶפְכָה לְזָרִים בָּתֵּינוּ לְנָכְרִים: יְתוֹמִים הָיִינוּ וְאֵין אָב אִמֹּתֵינוּ כְּאַלְמָנוֹת: מֵימֵינוּ בְּכֶסֶף שָׁתִינוּ עֵצֵינוּ בִּמְחִיר יָבֹאוּ:  עַל צַוָּארֵנוּ נִרְדָּפְנוּ יָגַעְנוּ וְלֹא הוּנַח לָנו:

מגילת איכה, פרק ה'

ט' באב בכותל
קריאת מגילת איכה שוויונית

>> לחצו להרחבה

כל המשרות החדשות בנוע"ם


>> לחצו להרחבה

תוכנית מקב”י לתואר שני


>> לחצו להרחבה
www.masorti.org.il