מילים לתמוז: יתמו אלילים וחַטָאים עוד אינם 
הרבָּה נטלי לסטרג'ר

חודש תמוז הוא החודש הרביעי החל מניסן, ושמו "יובא" עם עולי בבל בעת שבתם לציון, בתחילת ימי הבית השני. השם "תמוז" מכוון לאליל בבלי קדום "דומוזו", אל הצמיחה והפריון המולך בשלושת חודשי האביב , ועם כמישת הצומח בחום הקיץ הלוהט – מת ויורד שאולה. סביב מותו התנהל פולחן שבו הנשים, המפללות לפרי בטן, היו מבכות את מותו. אף נשות ישראל ערב החורבן הראשון נהגו פולחן זה, כפי שמשתמע מדברי הנביא יחזקאל (ח',יד'): "וַיָּבֵא אֹתִי אֶל פֶּתַח שַׁעַר בֵּית ה' אֲשֶׁר אֶל הַצָּפוֹנָה וְהִנֵּה שָׁם הַנָּשִׁים ישְׁבוֹת מְבַכּוֹת אֶת הַתַּמּוּז". למרות זאת, נשאר שמו של אליל זה בלוח השנה העברי, לא לפני ש"גיירוהו" חכמים והפכוהו "משלנו". שכן, כך נדרש: אותיות תמו"ז - ראשי תיבות של זמני תשובה ממשמשים ובאים : הכוונה לצום י"ז בתמוז, ימי בין המצרים וט' באב ואחריהם ימי אלול והימים נוראים הממתינים לנו ממש מעבר לפינה.

השנה, ראש חודש תמוז תשפ"א הקדים את זמני התשובה ואת 'ימי בין המיצרים' וקיבלנו תזכורת נוראה לשנאת החינם שגרמה לחורבן הבית: ביום שישי האחרון, א' בתמוז, קבוצת נשות הכותל הגיעה להתפלל כדרכן לרחבת הנשים. הן עשו דרכן לתפילת שחרית בעזרת הנשים כפי שהן עושות מזה קרוב ל 33 שנים אך עוד בטרם הגיעו לרחבת הכותל , קבוצת נערים וגברים לבושים כחרדים, עוטי כיפות וזקן, עם טלית ותפילין תחת זרועם, פגעו בהן, חטפו מידן את המזוודה אשר הכילה את סידורי התפילה לראשי חודשים ותוך שניות עשרות סידוריה נרמסו , נקרעו, הושלכו ונדחפו בזעם רצחני לרצפה ולפח הקרוב. הם המשיכו ללא כל הפרעה לחלל את הקודש– למרות כוחות המשטרה שהיו במקום - ורק צהלות בוז ועיניים רושפות שנאה ניראו ונשמעו מכל עבר .
...
הרבה נטלי לסטרג'ר
המנין המשפחתי המסורתי כפר ורדים

טקסי בר ובת מצווה לילד המיוחד

עשרות נערות ונערים עלו לתורה החודש בטקס בר ובת המצווה שלהם בחלק מתכנית 'בר בת מצווה לילד המיוחד', של מרכז אדרבא. מידי שנה מקיימת התוכנית עשרות אירועים בהם מקיימים את טקס בר ובת המצווה שלהם נערות ונערים הלומדים בבתי ספר לחינוך מיוחד בכל הארץ.



>> לחצו להרחבה

הֻגַּד לִי כִּי יֵׁשֹ דֶֶּרְך
אֶל אֶֶרץ מְבֹוא הַשֶּׁמֶׁש
וְאֶל נָכֹון לא הֻגַּד לִי
אִם שָׁמָּה אוּכַל לָבֹוא.
ֹלא נִמְצָא לִי חָבֵר לַדֶֶּרְך,
אָז פָּנִיתִי ׁשָמָּה לָלֶכֶת
אֶל אֶֶרץ מְבֹוא הַשֶּׁמֶׁש,
עָׂשוּ לֹו זָהָב רכְבֹו.
וְעֹוד הֻּגַד לִי: מִקֶּדֶם,
בְּאֶֶרץ מְבֹוא הַּשֶׁמֶׁש
הָיּו מַלְכֵי אֶֶרץ
אֲשֶׁר אֵין ׁשֹוֶה בִּגְאֹונָם.
וָאֹמַר בְּלִבִּי: אִם אַגִּיעַ
אֶל אֶֶרץ מְבֹוא הַשֶּׁמֶׁש
יֻתַּן לִי כִּסֵּא מֶלְֶך
וְגַם ׂשַלְמַת אְַרּגָמָן.
וְאֶל נָכֹון לֹא הֻגַּד לִי,
אָכֵן מִּלִבִּי בָּדִיתִי
כִּי בְּאֶֶרץ מְבֹוא הַשֶּׁמֶׁש
יִהְיֶה לִי ׁשָלֹום עַד עֹולָם.

דליה רביקוביץ,
"ארץ מבוא השמש"

בעקבות תקלה טכנית במערכת הדיוור, הניוזלטר יצא באיחור של מספר ימים.

עמכם.ן הסליחה!

שותפות נשית, הוד השרון -ג'לג'וליה

בשבוע שעבר התקיים מפגש ייחודי בין חברות הקהילה המסורתית 'ידיד נפש' בהוד השרון לנשים מהיישוב הסמוך ג'לג'וליה.
הן אמנם בעלות רקע שונה, אך מרביתן עוסקות בתחומים נושקים, בחייהן המקצועיים או ההתנדבותיים והמשפגש היה מרגש ומרומם.

>> לחצו להרחבה

נוע"ם חוזרים לקהילות!

שבתוני נוע"ם סניפיים התקיימו החודש, והחניכות והחניכים התארחו בקהילות התנועה.
במהלך השבתונים עוברים הפעילים והפעילות פעילויות שבת נוע"מסטית מלאה בפעילויות, סעודות ורוח. לרוב מתקיים השבתון במבנה קהילה מסורתית, שם ישנים החניכים והחניכות ושם הם מקיימים את מרבית הפעילות.

>> לחצו להרחבה

רב חדש במגן אברהם

לפני מספר חודשים נכנס הרב יוסף ברוך פרומר לשמש כרב הקהילה המסורתית 'מגן אברהם' בעומר, והחליף את הרבה דקלה דרוקמן-שרצר ששימשה שם כרבה בשנים האחרונות.

מאז כניסתו לשמש בתפקיד רב הקהילה בקהילה משתלב הרב יוסף בעבודת הקוד היומיומית הנעשית בקהילה.


>> לחצו להרחבה

על הייעוד

בחודשים באחרונים אנחנו נמצאים בתהליך ארגוני עמוק בתנועה. המטרה שלנו היא לברר איך התנועה המסורתית יכולה להתפתח כתנועה התורמת לחבריה, מושפעת, משפיעה ותורמת לחברה הישראלית. זהו תהליך מורכב הכולל מאות רבות של אנשים מתוך התנועה וסביבה.

התהליך משותף לשלושת הארגונים: התנועה המסורתית, כנסת הרבנים ובית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא כולל קבוצות מיקוד, ראיונות קובוצות עבודה שונות.

בשבועות האחרונים נפגשנו עם חברי קהילות, רבנים, בוגרי נוע"ם, ציבור מקבלי שרותים שונים (בני מצווה, נישואים) וכד' לצד אנשי ציבור ורוח בחברה הישראלית הרואים ועוקבים אחרי התנועה מבחוץ.

כעת אנו מעבדים את המידע שנאסף במסגרת שיחות ומפגשים אלו. הקולות השונים והמידע הרב מאפשרים לנו לראות את התנועה ולהכיר את ההיבטים השונים שלה כפי שהם משתקפים אצל גורמים שונים במסגרתה ומחוצה לה. השיח שנוצר, הרעיונות שעולים, השאלות וההתלבטויות מקבלות מקום בדרכים שונות. זהו שיח מרגש ומעורר המעלה את ההצלחות הרבות של התנועה והיהדות המסורתית בישראל לצד אתגרים לא פשוטים אשר עומדים בפנינו כבר עתה.

כבר עתה ברור לנו כי עלינו להבין טוב יותר הייעוד והתפקיד שלנו כתנועה בחברה הישראלית על הסוגיות השונות המעסיקות אותה וכי עלינו להביא יהדות ישראלית פלורליסטית ורלוונטית למציאות הישראלית כפי שאנו מכירים.

התהליך כולו עתיד להמשך עוד מספר חודשים, אך השיח כולו מרגש מאין כמוהו. הנכונות של חברים וידידים לתרום לדיון ולהעמיק בשאלות וההתלבטויות השונות מסייע לנו להבין טוב יותר את משמעות תפקידה של התנועה בחברה הישראלית ולעצב את תרומתה. זהו שיח פורה שאנחנו בטוחות כי יקדם את התנועה ואת יכולתה להשפיע בארץ בשנים הקרובות.

חודש טוב
סופי פלמן-רפולוביץ', יו"ר התנועה המסורתית
רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית

>> לחצו להרחבה

השקד הזה הוא ממהר להוציא פרח קודם לכל האילנות אף אני ממהר לעשות דברי, ומדרש אגדה השקד הזה הוא משעת חניטתו עד גמר בישולו עשרים ואחד יום כמנין ימים שבין שבעה עשר בתמוז שבו הובקעה העיר לתשעה באב שבו נשרף הבית:

 

רש"י על ירמיהו א׳:י״ב:א׳

www.masorti.org.il