ניוזלטר
צרו קשר

צאו בחוץ - העולם זקוק לכם, ועכשיו יותר מתמיד / הרבה נטלי לסטרג'ר

לכבוד ראש חודש שבט:

צאו בחוץ -  העולם זקוק לכם, ועכשיו יותר מתמיד / הרבה נטלי לסטרג'ר

 

מתחילת בריאת האדם, ביום השישי למעשה הבריאה, ברית כרותה לו עם האדמה, ברית של אחריות, של עבודה ,של הכרת הטוב וענווה:   "אמר אדם משברא הקב"ה כל בהמה והעופות והשקצים והרמשים אחר כך ברא אותי ומפני מה? שאם יגבה לבו עליו, אומרים לו ומפני מה יגבה לבך עליך, יתוש וזבוב אחד קדמך לבריאה..."[1].

עולם הטבע מאתגר את האדם המאמין, ומציב אל מול תמימות אמונתו שלל תיאוריות , מחקרים וממצאים אשר -בלשון המעטה- אינן תומכות בפשט הפסוקים במקרא, שלא לומר, סותרות אותן לחלוטין. פעם, לפני הרבה שנים, בעוד הייתי סטודנטית בפקולטה למדעי הטבע בטכניון, לחש באוזניי מאן דהוא כי "כל הגורס כי ישנה סתירה בין הדת למדע , או שהוא בור בדת, או שהוא בור במדע - בדרך כלל  בור בשניהם!" . אז נקטתי באופן אינטואיטיבי בהפרדת רשויות: התנהלתי מול עולם המדע – כאילו אין אמונה, ואל מול האמונה – כאילו אין מדע. לא ראיתי כיצד ניתן לשלב בין השניים ולהישאר שלמה. בסביבה האורתודוקסית שבה גדלתי, היה ברור כי המדע צריך לכופף ראשו אל מול כתבי הקודש – ולא להיפך. הדיסוננס הקוגניטיבי הזה איפשר לי לסיים את לימודי המדעים בשלום יחסי, מבלי לתת לכוחות האבולוציה לכרסם ביראת השמיים שלי. אלא שזרעי הספקנות והחשיבה הביקורתית שניטעו בתוכי, השרישו שורשים, והצמיחו מתוכי  - אחרי שנים רבות - כמיהה לחוויה אנושית אוניברסאלית , רצון עמוק לחיים יהודיים משמעותיים המבקשים פני אלוהים ואדם והכל מתוך ראייה הוליסטית של המציאות והעולם. יצאתי למסע שבסופו מצאתי לי בית בתנועה המסורתית, בה יכולה אני להחזיק בעולם הדתי והאמוני שלי לצד וביחד עם  עולם המחקר והמדע , שזורים זה בזה – ללא כל אפולוגטיקה והדחקה. לכתחילה. שכן אלו ואלו דברי אלוהים חיים.

אחד מגדולי הוגיה ומורי הדרך של התנועה המסורתית, הרב פרופ' אברהם יהושוע השל, ביטא בשלל כתביו ובעיקר במעשיו את אותו אידיאל קיומי הוליסטי שאני רומזת עליו. הוא היה חוקר, הוגה דעות, משורר, רב ואקטיביסט חברתי. נצר לשושלת חסידית שהגיע לארה"ב ב-1939 ולימד רוב ימיו בבית המדרש לרבנים של התנועה המסורתית בניו-יורק . שילוב של למדנות מובהקת, רוחניות עמוקה ורחבה ופעלתנות חברתית נמרצת, בבחינת "לתקן עולם במלכות שדי". היה איש אמונה שראה ביהדות תשובה ומזור לכל הסוגיות האנושיות, ובחידוש הקשר בין האדם לטבע מפתח לחיי הרוח של האדם המודרני. הוא הטיף ליהדות חיה, מתחדשת בכל עת הפועלת עם העולם, למען העולם והאדם שבתוכו כיחידה אורגנית אחת : "רבותי! השאלה איננה האם דג החרב כשר, אלא האם פצצת האטום כשרה." בעיניו, להיות אדם פירושו היה להיות בעולם ולחיות בעולם - ולחיות בעולם פירושו להבין את תפקידו ואחריותו של האדם ביחס ליתר הבריאה. כמנהיג ואקטיביסט חברתי, השתתף בהפגנות נגד אפליית השחורים לצד מרטין לוטר קינג ודבריו מאז, מבטאים יותר מהכל את הוויתו: "עבור רבים מאתנו ההפגנה בסלמה, אלבמה ,היתה מחאה ותפילה כאחת...אפילו ללא מלים, הצעדה שלנו שם היתה עבודת ה' - חשתי שרגלי מתפללות".  

חודש שבט הבא עלינו לטובה, קורא לנו להתבוננות בטבע שסביבינו, מבקש אותנו לבחון את יחסינו לאדמה שעליה דורכות רגלינו, ובעיקר דורש אותנו לבחון האם עשינו די כדי שאדמה זו תצמיח עשבים ואילנות טובים להרוות ולהנות בהם בני אדם, או שחלילה ,שכחנו כי תפקידינו לצאת מהמרחב הנעים והבטוח שלנו אל עבר הטבע והעולם שבחוץ, להפשיל שרוולים, לכופף הגב, ללכלך הידיים ,להזיע ולעשות הכל כדי לעקור בעוז ובנחישות את כל העשבים השוטים והמזיקים שמצאו להם אחיזה במרחבים הציבוריים, הפוליטיים  והקהילתיים בהם אנו חיים לפני שיהיה מאוחר.

"... בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן, וְאָמַר לוֹ, רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשֻׁבָּחִין הֵן, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי, תֵּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹא תְקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְתַקֵּן אַחֲרֶיךָ..." [מדרש קהלת רבה, ז, יג']

חודש שבט קורא לנו למרות הגשם והקור, לקום ולצאת, ולתקן ולשכלל החיים . ועתה יותר מתמיד.

שנתבשר בשורות טובות

 

חודש טוב

הרבָּה נטלי לסטרג'ר 

המנין המשפחתי המסורתי כפר ורדים 

 



[1] מדרש אגדה, ויקרא יב', ב', מהדורת בובר, וינה תרנ"ד

צור קשר מהיר
אשמח לקבל ניוזלטר
דג כדגכ