כָּל דִּכְפִין לימי קורונה - דבר תורה

כל שנה, כאשר אני קורא את סיפור יציאת מצרים והפרשות ההלכתיות מיד אחריו, אני נדהם מהעיסוק בעוני. הרי לא היינו כולנו עניים כעבדים במצרים? ובכל זאת, מיד אחר מתן תורה ועשרת הדברות, באה פרשת משפטים ומספרת לנו על קניית עבד עברי, מציאות שמחייבת את העשירים (הקונים) ואת העניים (העבדים). ובפרשת מחצית השקל הפותחת את כי תישא, כתוב ״העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט״. שמא נחשוב שמדובר במצווה עתידית, רש״י מפרש כי המצווה ניתנה מיד לאחר חטא העגל. זאת אומרת שכבר ביציאת מצרים, שבועות ספורים אחרי השחרור מעבדות, כבר יש ריבוד סוציאו-אקונומי בקרב בני ישראל. וכעבור 40 שנה, בערב כניסתינו לארץ ישראל, ספר דברים חוזר ומזכיר את המציאות בה יהיו עניים לצד עשירים.
...
היום, חלק גדול מאיתנו מרגישים שאנחנו בעבדות מצרים, כי כולנו כרגע נמצאים במציאות צרה, מציאות שלא מאפשרת חופש תנועה, מציאות שמאיימת על החירות שלנו. אפשר להעלות אין ספור דוגמאות של רגעים קשים יותר בהיסטוריה שלנו, ובכל זאת, מעטים האנשים שלא מתקשים עכשיו בדרך זו או אחרת.

חודש טוב ורפואה שלמה לכולנו
הרב ארי חסיד
המניין השוויוני מזכרת בתיה

מיומנו של רב בימי הקורונה

הטלפון מצלצל: ״שלום, הרב דוד?״
אני: ״כן, מה נשמע?״
הוא: ״יש לי אזכרה בשבוע הבא, מותר לי לומר קדיש בזוּם״?
אני: ״תראה, יש דעות לכאן ולכאן… לא בטוח ש… זה מורכב… תקשיב, יש דיון במסכת ברכות…״.

הרבה מתייחסים למשבר הנוכחי כאילו מדובר בחורבן בית שני, הכל הלך, צריך כמעט להתחיל מאפס, ולהמציא את הגלגל ואת התפילה מחדש. אבל אולי מדובר בגלות בבל, אירוע קשה שיהיו לו השלכות רבות, אבל יעבור, ונוכל לחזור ולהתחדש בתוך מה שהיה לנו.

>> לחצו להרחבה

נוע"ם תופסים קיוון

בנוע"ם נדרשו גם כן להמיר את מערך הפגישות הקבועות ולהפעיל חשיבה מחודשת באשר לפעילות תנועת הנוער בימים קשים אלו. צוות התנועה נחלק לשלושה צוותי עבודה ששמו לעצמם למטרה להמשיך לקיים את הפעילויות בפלטפורמות המותאמות למצב הנוכחי.



>> לחצו להרחבה

גם הים נסוג 
יונה וולך

גַּם הַיָּם נָסוֹג
וְיֵש לוֹ אוּלַי
רִגְשֵׁי אַשְׁמָה
כְּמוֹ לִי
פִּתְאֹם
וְהַכֹּל חוֹף
וְיֵשׁ צְדָפִים לֶאֱסֹף
וְחַיוֹת
וְצָרִיךְ לַחֲזֹר
מֵהַנְסִיגָה
וְלֶאֱסֹף.

קהילות ללא קהל

עם התפשטות נגיף הקורונה והחמרת הנחיות משרדי הממשלה, נאלצו קהילות התנועה המסורתית לסגור את שערי מבנה בית הכנסת ולא לאפשר יותר מפגשים פיסיים של תפילות ושיעורים.

בהערכות מהירה הסתגלו הקהילות למצב ופתחו 'שערים' לפעילויות וירטואליות שונות.


>> לחצו להרחבה

מכירת חמץ באתר התנועה

>> לחצו להרחבה

אהבה בימי קורונה

הרבה נטלי לסטרג'ר, רבת המנין המשפחתי המסורתי כפר ורדים, חגגה ביום ראשון האחרון את חתונת ביתה, תחת תנאים יוצאי דופן.
אז כיצד מרקדים לפני הכלה עם ...מסיכה?

>> לחצו להרחבה

רגע לפני ליל הסדר

בחלומותינו הפרועים ביותר לא דמיינו שכך יראה ראש חודש ניסן שלנו. שמגפה עולמית תשלח את כולנו לד' אמותינו. שנאלץ להמציא ולמצוא את קהילותינו מחדש. בימים קשים אלה, שמחייבים יצירתיות בכל תחום, אנו גם מגלים את הלכידות החברתית ואת הערבות ההדדית בקהילותינו. כולנו נשענים על המסורת היהודית כדי לשאוב אמונה וכוח, נשענים על חכמת אבות ואימהות כדי לזקק תובנות חיים – על משפחה, וטכנולוגיה, וקהילה, והלכה. וגם מהפך יש פה. כה התרגלנו לראות במסכים את ההיפך מרוחניות וקדושה, והנה אנו מוציאים את עצמינו מתרגשים עד דמעות מקבלת שבת בזום.

בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאלו הוא יצא ממצרים. והשנה? איך נדמיין את "המצרים" של פסח הפעם? כה מוזרה העת הזו.

ועם זאת, אנו נרגשים מהמהירות בה פעלו קהילות התנועה המסורתית. היערכות תוך כדי תנועה של חיי קהילה ורוח, לומדים מהר מה עובד ומה עובד פחות, ורצים הלאה. מערך של תמיכה נוכח המצב החדש. יצרנו חיים של קהילה בלי קהל (איזה אוקסימורון אכזרי) ועברנו לפעילות מקוונת בצד תמיכה הדדית ביחידים, בקבוצות, בטלפונים, בהודעות טקסט.

והשלב הבא הוא ליל הסדר. הנדע להתמודד עמו, כהלכה?
וההלכה בעת הזו – התדע היא למצוא את נקודת האיזון הנכונה בין מסורת לשינוי?

ימים קשים עוברים עלינו, וימים קשים עוד לפנינו – אך נוכל להם ביחד.

בשורות טובות, בריאות טובה וחודש טוב.

לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין!

סופי פלמן-רפלוביץ, יו"ר התנועה המסורתית
ד"ר יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית

מגדירים מחדש את הלבד

בימים הללו רבים מאיתנו מרגישים לבד, ומאוד חוששים מהמושג הזה ומה שהוא מסמל עבורינו. צפו בדבריו של רב נוע"ם, הרב ירח ב. מאירסדורף, המאפשרים התבוננות מחודשת על "לבד".

>> לחצו להרחבה

אֵין שׁוּם יִאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל וּמָשַׁך מְאד אֵלּוּ הַתֵּבוֹת אין יִאוּשׁ וְכוּ וַאֲמָרָם בְּכחַ גָּדוֹל וּבְעַמְקוּת נִפְלָא וְנוֹרָא מְאד, כְּדֵי לְהוֹרוֹת וּלְרַמֵּז לְכָל אֶחָד וְאֶחָד לְדוֹרוֹת שֶׁלּא יִתְיָאֵשׁ בְּשׁוּם אפֶן בָּעוֹלָם, אֲפִלּוּ אִם יַעֲבר עָלָיו מָה. וְאֵיך שֶׁהוּא, אֲפִלּוּ אִם נָפַל לְמָקוֹם שֶׁנָּפַל, רַחֲמָנָא לִצְלָן מֵאַחַר שֶׁמְּחַזֵּק עַצְמוֹ בַּמֶּה שֶׁהוּא עֲדַיִן יֵשׁ לוֹ תִּקְוָה לָשׁוּב וְלַחֲזר אֵלָיו יִתְבָּרַך.

רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן, תנינא עח

פורים בתנועה המסורתית

גם זה קרה החודש. במה שנראה כמו לפני זמן רב, חגגו בקהילות התנועה המסורתית אירועי פורים משמחים. עשרות קהילות התנועה הפרושות ברחבי הארץ הזמינו את הציבור הישראלי, לקריאות מגילה ופעילויות פורים שוויוניות, הלכתיות ומשפחתיות.

>> לחצו להרחבה
www.masorti.org.il