הבאר של החסידות

״יש בתוכי באר עמוקה־עמוקה. ובבאר הזו נמצא אלוהים. לפעמים גם אני מצליחה להגיע אליה. אך לעתים קרובות יותר הבאר מכוסה באבנים וחול ואלוהים קבור תחתם. ואז צריך לחפור ולהוציא אותו משם.״ (מתוך יומנה של אתי הילסום, מ־1941)
החסיד קורא את העולם דרך התורה ואת התורה דרך האור הגנוז בנפשו. משמעות הדבר היא שהנפש צריכה להיות שקופה לגמרי (׳מבוררת׳ בלשון חסידות איזביצא) על־מנת שאור השם יתברך יעבור דרכה.
בדרוש החסידי לסיפורי האבות תמיד שייך רובד נפשי עמוק ומעשה אבות ואמהות סימן לבנים לבנות — ממש באופן אישי.

״וכל־הבארות אשר חפרו עבדי אביו בימי אברהם אביו סתמום פלשים וימלאום עפר […] וישב יצחק ויחפר את בארות המים […] וימצאו־שם מים חיים״ (בראשית כו טו, יח, יט).

בקריאת הבעל־שם־טוב הפסוק רומז על התורה החדשה והחיוּת (מים חיים) שהפיקו האבות מתוך המידות הפחותות, החסרונות האישיותיים שלהם (עפר). ובפרפרזה של תלמיד הבעש״ט, ר׳ מנחם נחום מצ׳רנוביל: ״שכל אחד מן האבות עשה התגלות התורה מיסוד העפר ומדרגות התחתונים, על ידי תיקון מדתו של כל אחד ואחד, למצוא שם מים, בחינת באר מים חיים, שלא יכסה מכסה יסוד העפר על המים״ (מאור עינים, פ׳ ויצא). מקור היצירתיות וההשראה האישית היא דווקא בפגמים, באזורים הבעייתיים הלא־מודעים של הנפש, אלה המצריכים עבודה, עיבוד ובירור.
...

שבת שלום וחודש מבורך.
הרב אריאל פולק
קהילת סיני, תל אביב

קהילות ירוקות

בקהילת מעיינות עברו עם תחילת שנת תש"פ להשתמש בכלים רב פעמיים בקידושים הקהילתיים, ועוד רבות מקהילות התנועה עברו בתקופה האחרונה שינויים שמאפשרים לקהילות להיות סביתיים יותר, בעיקר סביב צמצום משמעותי של השימוש בחומרים שאינם מתכלים בקידושים הקהילתיים.

>> לחצו להרחבה

מרחב לנשימה בשדה ניצן

ימים מתוחים עברו על חברי הקהילה המסורתית בשדה ניצן כמו בכל המועצה האזורית אשכול בהסלמה האחרונה. מספר ימים גדול היו נתונים תושבי היישוב לאזעקות בלתי פוסקות שהעניקו להם 15 שניות לרוץ למרחבים המוגנים.
בית הכנסת ההמוגן של הקהילה, המשמש גם מועדון החברים סיפק בימים הקשים מפלט חשוב.

>> לחצו להרחבה

כתמי אור
דליה רביקוביץ

וּבַחֹמֶר הַזֶּה הָאָפֵל נִטְבָּעוּ כְּתָמִים שֶׁל אוֹר
וְלֹא נִשְׁמַע בָּהֶם קוֹל וְרַחַשׁ בָּם לֹא יַעֲבֹר
וְהֵם כְּמוֹ שֶׁמֶן הַמּוֹר נִגָּרִים וְזוֹלְפִים מִן הַפָּךְ.

וְהֵם נִגָּרִים כִּבְשָׂמִים וְרַכָּה וּשְׁלֵוָה תְּנוּעָתָם
וּבַחֹמֶר הַזֶּה הָאָפֵל הֵם נִקְוִים לְמַבּוּעַ קָטָן
וְיֵשׁ בָּהֶם חֵן וְחֶמְדָּה שֶׁגּוֹאִים וְעוֹבְרִים עַל גְדוֹתָם.

וּבַחֹמֶר הַזֶּה הָאָפֵל נִבְעָה מִכְרֶה שֶׁל זָהָב
וְהַחֹמֶר הַזֶּה הָאָפֵל מְגַלֶּה אֶת מַעֲמַקָּיו
וְיֵשׁ אַהֲבָה עֲנֻגָּה בֵּין הָאֹפֶל לְבֵין הַזָּהָב.

וְהֵם חֲבוּקִים וּשְׁלֵוִים וְאֵין בָּהֶם קוֹל וּמַשָּׁב
וְהָאוֹר מְנַטֵּף וְנוֹשֵׁק אֶת הַחֹמֶר הַזֶּה בִּשְׂפָתָיו
וְהָאֹפֶל הוֹפֵךְ אֶת גּוּפוֹ כִּבְאֵר לְכִתְמֵי הַזָּהָב.

בַּחֹמֶר הַזֶּה הָאָפֵל נִטְבָּעוּ כְּתָמִים שֶׁל אוֹר
וְלֹא נִשְׁמַע בָּהֶם קוֹל וְרַחַשׁ בָּם לֹא יַעֲבֹר
וְהֵם כְּמוֹ שֶׁמֶן הַמּוֹר נִגָּרִים וְזוֹלְפִים מִן הַפָּךְ.

הכנסת ספר תורה במזכרת בתיה

שמחה גדולה במניין המסורתי במזכרת בתיה, שזכו להכניס החודש לקהילה ספר תורה קבוע ראשון.

לאירוע המרגש הגיעו עשרות רבים של אנשים, מהקהילה, מהיישוב וחברים מהתנועה המסורתית בכל הארץ שבאו לחגוג יחד עם המניין.

>> לחצו להרחבה

הפורום לחשיבה יהודית ישראלית בהוד והדר

בקהילת הוד והדר איתרו צורך הן בקהילה והן באוכלוסיות הקרובות להבין את היהדות הישראלית המודרנית בלא לאבד את המגע עם העבר. מתוך אמונה שתובנות אלו תסייענה הן לחשיפת הקהילה לאוכלוסיות חדשות והן להורדת רמת הלהבות המקובלת היום ברב השיח הציבורי בנושאי יהדות.

בקהילה הקימו את 'הפורום לחשיבה יהודית ישראלית.' שבשלב ראשון מפעיל סדרת הרצאות. סדרת ההרצאות הראשונה שיצאה לדרך בתחילת השנה דנה במורכבויות של היהדות הישראלית.

>> לחצו להרחבה

וּרְאִיתֶם אֹתוֹ

סדנא ייחודית המשלבת בין לימוד, חוויה, ועשייה התנדבותית, עבור ערבי קהילה, פעילות משפחות ו/או בני ובנות מצווה.

>> לחצו להרחבה

על ניסים וניסיונות

את האסיפה הכללית שלנו נערוך עוד כחודש בקהילת עדת שלום עמנואל, הקהילה שניצלה לפני חודשים ספורים ניצלה מאסון שריפה כבד. שכנים ערניים החישו את מכבי האש ואלו עצרו את האש לפני שאחזה בכל קירות המבנה ובספרי התורה. נס בסדר גודל דומה התרחש בכותל המשפחות לפני קצת יותר משנה, כשאבן נפלה מקיר הכותל, בשעת דמדומים, בה נכחה במקום אישה אחת בלבד, שלא נפגעה. שעתיים אחרי כן התוצאה של אירוע כזה יכולה היתה להיות קטלנית. ויש את הנס שקרה לנו בהגיע הלהבות של השריפה בכרמל לפני כמה שנים עד לדלתות קהילת מוריה. והנס של החלמתו של אחד מרבנינו שאחרי שנים עומד על רגליו ומרביץ תורה כבראשונה.

ניסים קורים. הגדולים, גדולים מאוד, וקל לזהות אותם ולהוקיר תודה. והקטנים? נערת בת המצווה שהצליחה להתגבר על פחד הקהל ולקרוא בעוצמה מהתורה בבת המצווה. חדר מלא עד אפס מקום בשיעור חדש בקהילה. חבר קהילה שמוביל את התפילה בפעם הראשונה ומבט ילדיו בוהק בגאווה, גם הם קורים.

חג חנוכה, ונס פך השמן שבמרכזו, מזכיר לנו את הנס אבל לא פחות מכך את האחריות שלנו לגורלנו. ממלכת החשמונאים, אותה מדינה יהודית עצמאית שהתקיימה בסוף התקופה ההלניסטית בארץ ישראל, התקיימה בסך הכל במשך 77 שנה. פחות משמונה עשורים. סופה לא היה ידוע בראשיתה, אבל את ירידתה מעל במת ההיסטוריה אולי אפשר היה למנוע. אם נרצה, גם זהו לקח שניתן ללמוד מחנוכה ודווקא בימים אלה של משבר פוליטי כה חריף. לפעמים חג האורים הוא רק הזמנה לזהות ליקוי מאורות בחייה של אומה.

אז מה נאחל לכולנו לכבוד חנוכה?

שננסה הכל, שנעשה הכל, כדי לא לסמוך על הנס.

סופי פלמן-רפלוביץ', יו"ר התנועה המסורתית
יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית


האסיפה הכללית של התנועה המסורתית

הרצאה מרכזית- הרב ד"ר שרון שלום:
"על מסורת וחידוש – עולמה ההלכתי של יהדות אתיופיה"

>> לחצו להרחבה

'אלו ואלו דברי אלוהים חיים' אין פירושו דשניהם אמת, אלא היות דאין האור ניכר אלא מתוך החושך, נמצא שהסברא המנוגדת תועיל להבין היטב הסברא האמיתית בעצם, ומצד זה נקראת גם היא 'דברי אלוהים חיים'.

ולעולם סברא אחת אמת, והסברא האחרת אינה אמת.

החיד"א ,ר' חיים דוד אזולאי, פתח עינים, חלק ראשון, עמ' פח

>> לחצו להרחבה
www.masorti.org.il