צאו בחוץ - העולם זקוק לכם, ועכשיו יותר מתמיד

מתחילת בריאת האדם, ביום השישי למעשה הבריאה, ברית כרותה לו עם האדמה, ברית של אחריות, של עבודה ,של הכרת הטוב וענווה: "אמר אדם משברא הקב"ה כל בהמה והעופות והשקצים והרמשים אחר כך ברא אותי ומפני מה? שאם יגבה לבו עליו, אומרים לו ומפני מה יגבה לבך עליך, יתוש וזבוב אחד קדמך לבריאה...".

עולם הטבע מאתגר את האדם המאמין, ומציב אל מול תמימות אמונתו שלל תיאוריות , מחקרים וממצאים אשר -בלשון המעטה- אינן תומכות בפשט הפסוקים במקרא, שלא לומר, סותרות אותן לחלוטין. פעם, לפני הרבה שנים, בעוד הייתי סטודנטית בפקולטה למדעי הטבע בטכניון, לחש באוזניי מאן דהוא כי "כל הגורס כי ישנה סתירה בין הדת למדע , או שהוא בור בדת, או שהוא בור במדע - בדרך כלל בור בשניהם!" .

חודש טוב
הרבָּה נטלי לסטרג'ר
המנין המשפחתי המסורתי כפר ורדים

מחדשים סידור ילדים בקהילת מעיינות 

סידור הילדים החדש של קהילת מעיינות יצא לאור. הפרוייקט הייחודי מתוכנן בקהילה הירושלמית כבר שנים רבות. עד כה היו בשימוש הקהילה סידור ילדים אחר שיצרו חברי הקהילה לפני שנים רבות. ועם התפרקותו של סידור הילדים האחרון הוחלט לצאת במהדורה חדשה.


>> לחצו להרחבה

רעננה מטיילים בעקבות התנ"ך

בקהילה המסורתית רעננה עמיתי יצאו לפני כשבועיים לסיור הראשון בסדרת הטיולים "בעקבות סיפורי התנ"ך". סדרת הטיולים המיוחדת כוללת שלושה סיורים המתקיימים עם תנ"ך פתוח, ובמהלך הטיול רואים המשתתפים בעיניהם את המקומות בהם התקיימו סיפורי התנ"ך. הפרוייקט הייחודי נכתב ומועבר על ידי רב הקהילה הרב גוסטבו גרינצווייג ומדריכת הטיולים גבי ברדס.


>> לחצו להרחבה

אהבת הארץ: נגד שמירת הטבע 
עמוס עוז

ועכשיו הגיע תורו של וידוי נורא. אני מתנגד לשמירת הטבע. עצם האידיאל של "שמירה" אינו מקובל עליי כמעט בשום תחום מתחומי החיים. לא באנו לעולם כדי לשמור או לשמר איזה דבר : מצוות, מעשי אבות, טבע או מורשת תרבות. יש איזה עיוות בכל מסורת ובכל הלך נפש אשר במרכזו עומד מעשה של שימור". אין אנו יורשיו של מוזיאון, ולא באנו לעולם כדי להסיר בסבלנות את האבק מעל מוצגים או כדי לצחצח את הזגוגיות ולהוליך להקות של מבקרים הולכים על בהונותיהם משכיית חמדה לשכיית חמדה. אין אנו קיימים אך ורק כדי לשמר: מסורת אבות או פלאי טבע, זיכרונות ילדות או חפצי קודש. פן יהיו חיינו לחיי פולחן. העולם אינו מוזיאון. גם הטבע אינו מוזיאון. גם התרבות אינה מוזיאון, מותר לגעת! מותר להזיז, לקרב, להרחיק, לשנות ולהטביע את חותמנו אנו. גע באבן, גע בחי, גע בזולת.

כיצד לגעת? אם הייתי צריך לסכם זאת על רגל אחת ובמילה אחת, הייתי אומר: באהבה.

'בת מצווה' לרבה חיה ברמות ציון

בקהילת 'רמות ציון' בירושלים ציינו בשבוע שעבר שנים עשר שנים לכהונתה של הרבה חיה רואן - בקר כרבת הקהילה. לכבוד ציון הדרך המשמעותי ערכו בקהילה אירוע מרגש לו קראו "בת מצווה" ותכליתו היה ערב של הוקרה וחיבוק לרבה חיה.
באירוע ברכו את הרבה חיה אנשים שונים שהתייחס לנקודות ציון שונות של הרבה חיה בחייה הקהילתיים.  


>> לחצו להרחבה

מחדשים ימינו כקדם במגן אברהם

בקהילת 'מגן אברהם' בעומר מצאו דרך ייחודית לקיים את האוקסימורון של חידוש מצד אחד וחזרה למקורות הקדומים מאידך.

החל משבת הקרובה יתחילו בקהילה להתפלל בשבת בבוקר, לצד התפילה בנוסח המסורתי הרגיל, גם במניין בנוסח ארץ ישראל הקדום.


>> לחצו להרחבה

יער רמות 'מסריטים בזאת'

בקהילה 'יער רמות' שבשכונת רמות בירושלים פתחו החודש בסדרת ההרצאות "אנו מסריטים בזאת", סדרת מפגשי שיח-קולנוע בהם מעלים נושאי דיון שונים בעקבות צפיה בסרטים. ההרצאות בהנחיית יובל ריבלין, חוקר קולנוע והיסטוריה, מבקר קולנוע ומרצה במגוון מוסדות לימוד בישראל המתמחה בקולנוע וזהות יהודית.

>> לחצו להרחבה

ארבעים שנים של עשיה, תפילה, לימוד ורוח להוד והדר

הקהילה המסורתית בכפר סבא הוד והדר חגגו החודש 40 שנים

הקהילה הותיקה ערכה אירוע מיוחד אליו הגיעו חברות וחברי קהילה מכל התקוםפות כדי לציין יחד ארבעים שנים של עשיה, תפילה, לימוד ורוח.

>> לחצו להרחבה

בשבחו של לימוד

השיח הפוליטי בשבועות האחרונים הוא סמיך-סמיך. לית אתר פנוי ממנו. אך הבה נודה, כך ראוי וכך מתבקש. תקופת בחירות אינה עוד תקופה. זו העת, ה-עת בה' הידיעה, בה האזרח נקרא לתת דעתו וקולו, ומכיוון שהשאלות עמן מתמודדת החברה הישראלית הן שאלות קיומיות, גם השיח הוא כזה. ייצרי, לפעמים קולני, ועל פי רוב מתלהט.

קראנו לא פעם לחברות וחברי התנועה המסורתית להשמיע קולם ולהיות מעורבים בעשייה אזרחית-פוליטית (איש על פי השקפת עולמו) על מנת לקדם שיח פלורליסטי בכל המפלגות – אולם הפעם, בניוזלטר הזה, אנחנו מבקשים דווקא להשיט זרקור לחוזקה אחרת שכה מאפיינת את התנועה שלנו. הלימוד. באסיפה הכללית שהתקיימה לפני כשבוע קיימנו תוכית לימוד עשירה שכל המשתתפים בה – והגיעו מאות, מכל הארץ! – רוו רוב נחת.

זה לא מפתיע. קהילות התנועה המסורתית מורכבות מאנשים רבים שהם בראש ובראשונה תאבי ידע וחובבי לימוד. והנה, באמצע השבוע, ביום הראשון של השנה האזרחית החדשה, היה כה טבעי לנו לשאול שאלות על תפילת הקדיש; לברר האם מעמד הר סיני אמנם קרה במציאות או לא; לבדוק האם בעידן בו נשים מכל הזרמים מוסמכות לרבנות יש עוד רבותא בפמיניזם דתי, או שמא זו מהפכת אשתקד; ולשמוע שורה של אנשי תנועה מהשטח שביקשו לשטוח רעיונותיהם ומחשבותיהם על השאלה שאין מרתקת ואתגרת ממנה כבר למעלה מ- 150 שנה (ברחבי העולם) ולמעלה מ- 40 שנה (בישראל) – עתיד היהדות המסורתית קונסרבטיבית – לאן?

היה מרתק. ממש מרתק. לצערנו, לא יכולנו לתעד את כל המושבים, אך אלה שתעדנו לפניכם. קחו שעה פה ושעה שם, ופשוט האזינו. מובטחים לכם רגעים ארוכים של עניין ונחת.

חודש טוב,
סופי פלמן-רפלוביץ', יו"ר התנועה המסורתית
יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית

צפו ביום העיון

יום העיון השנה התקיים במכון שכטר למדעי היהדות בירושלים ולאחריו נערכה האסיפה הכללית של התנועה המסורתית.

אנו מזמינים אתכם לצפות בשניים מהמושבים המרתקים שהתקיימו-

>> לחצו להרחבה

ברכת האילנות

אמר רב יהודה: האי מאן דנפיק ביומי ניסן [=מי שיוצא בימי ניסן] וחזי אילני דקא מלבלבי [=ורואה אילנות מלבלבים], אומר ברוך שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות להתנאות בהן בני אדם.

>> לחצו להרחבה

ימי לימוד איזוריים לנשים מסורתיות
יתקיים זו השנה התשעה עשר

קולות הנשים משנים את השיח
מימי התנ"ך ועד היום

>> לחצו להרחבה

www.masorti.org.il