• יום שישי, 16.6, 18:30 - קבלת שבת מוסיקלית
  • 09:00 ג'ושוע זפרן (אחיינו של אברהם זפרן), יעלה לתורה לרגל בר המצווה שלו. מזל טוב לכל בני המשפחה והאורחים שהגיעו לשמוח עמו.
  • פרשה: שלח לך
  • הדלקת נרות: 17:20
  • קבלת שבת וערבית: 17:30
  • בשבת: שחרית ומוסף: 9:00
  • יציאת שבת: 17:26
  • יום שישי, 16.6, 18:30 - קבלת שבת מוסיקלית
  • 09:00 ג'ושוע זפרן (אחיינו של אברהם זפרן), יעלה לתורה לרגל בר המצווה שלו. מזל טוב לכל בני המשפחה והאורחים שהגיעו לשמוח עמו.
  • פרשה: שלח לך
  • הדלקת נרות: 17:20
  • קבלת שבת וערבית: 17:30
  • בשבת: שחרית ומוסף: 9:00
  • יציאת שבת: 17:26
  • יום שישי, 16.6, 18:30 - קבלת שבת מוסיקלית
  • 09:00 ג'ושוע זפרן (אחיינו של אברהם זפרן), יעלה לתורה לרגל בר המצווה שלו. מזל טוב לכל בני המשפחה והאורחים שהגיעו לשמוח עמו.
  • פרשה: שלח לך
  • הדלקת נרות: 17:20
  • קבלת שבת וערבית: 17:30
  • בשבת: שחרית ומוסף: 9:00
  • יציאת שבת: 17:26
  • יום שישי, 16.6, 18:30 - קבלת שבת מוסיקלית
  • 09:00 ג'ושוע זפרן (אחיינו של אברהם זפרן), יעלה לתורה לרגל בר המצווה שלו. מזל טוב לכל בני המשפחה והאורחים שהגיעו לשמוח עמו.
  • פרשה: שלח לך
  • הדלקת נרות: 17:20
  • קבלת שבת וערבית: 17:30
  • בשבת: שחרית ומוסף: 9:00
  • יציאת שבת: 17:26
  • יום שישי, 16.6, 18:30 - קבלת שבת מוסיקלית
  • 09:00 ג'ושוע זפרן (אחיינו של אברהם זפרן), יעלה לתורה לרגל בר המצווה שלו. מזל טוב לכל בני המשפחה והאורחים שהגיעו לשמוח עמו.
  • פרשה: שלח לך
  • הדלקת נרות: 17:20
  • קבלת שבת וערבית: 17:30
  • בשבת: שחרית ומוסף: 9:00
  • יציאת שבת: 17:26
  • יום שישי, 16.6, 18:30 - קבלת שבת מוסיקלית
  • 09:00 ג'ושוע זפרן (אחיינו של אברהם זפרן), יעלה לתורה לרגל בר המצווה שלו. מזל טוב לכל בני המשפחה והאורחים שהגיעו לשמוח עמו.
  • פרשה: שלח לך
  • הדלקת נרות: 17:20
  • קבלת שבת וערבית: 17:30
  • בשבת: שחרית ומוסף: 9:00
  • יציאת שבת: 17:26
  • יום שישי, 16.6, 18:30 - קבלת שבת מוסיקלית
  • 09:00 ג'ושוע זפרן (אחיינו של אברהם זפרן), יעלה לתורה לרגל בר המצווה שלו. מזל טוב לכל בני המשפחה והאורחים שהגיעו לשמוח עמו.
  • פרשה: שלח לך
  • הדלקת נרות: 17:20
  • קבלת שבת וערבית: 17:30
  • בשבת: שחרית ומוסף: 9:00
  • יציאת שבת: 17:26
  • יום שישי, 16.6, 18:30 - קבלת שבת מוסיקלית
  • 09:00 ג'ושוע זפרן (אחיינו של אברהם זפרן), יעלה לתורה לרגל בר המצווה שלו. מזל טוב לכל בני המשפחה והאורחים שהגיעו לשמוח עמו.
  • פרשה: שלח לך
  • הדלקת נרות: 17:20
  • קבלת שבת וערבית: 17:30
  • בשבת: שחרית ומוסף: 9:00
  • יציאת שבת: 17:26
  • יום שישי, 16.6, 18:30 - קבלת שבת מוסיקלית
  • 09:00 ג'ושוע זפרן (אחיינו של אברהם זפרן), יעלה לתורה לרגל בר המצווה שלו. מזל טוב לכל בני המשפחה והאורחים שהגיעו לשמוח עמו.
  • פרשה: שלח לך
  • הדלקת נרות: 17:20
  • קבלת שבת וערבית: 17:30
  • בשבת: שחרית ומוסף: 9:00
  • יציאת שבת: 17:26

מסיבת גמילה

מסיבת גמילה

 

הרב גוסטבו סורסקי

 

נסעתי לפני מספר שבועות לאזור המרכז ושמעתי את קולה האדיב של המנווטת ב-"וויז" אומרת "עומס תנועה בהמשך הדרך".

 

הייתי אז באזור יבנה, והתנועה זרמה כסדרה. הסתכלתי על המסך וראיתי אותו: קו אדום, מאיים, שאורכו היה כשבעה קילומטרים. גם בנתיב ממולי, הבחנתי בעומס תנועה לא מבוטל.

 

התברר לי שאני נוסע לכיוון הפקק והוא ארוך ובלתי נמנע.

(ובוודאי –על פי חישובו של הווייז- יעכב את הנסיעה שלי בכשעה ורבע).

 

אבל גם לחזור אחורה אי אפשר!

 

חשבתי עד כמה הפקק הארור ההוא, דומה לסיפורו של החג הבא עלינו לטובה. בעצם, זהו סיפורו של פסח: לצרות הקשות ביותר בחיים נכנסים כמעט מבלי לשים לב, כפי שקרה עם אבותינו במצרים.

 

בהתחלה התנועה זורמת,

אבל אז נכנסים לסוג של "לופ" שממנו אי אפשר לצאת.

 

בספר הזהר (זהר חדש, פ' יתרו) קוראים לזה מ"ט שערי טומאה. סוג של התמכרות.

 

בני ישראל ירדו במצרים עד למ"ט שערי הטומאה, שער אחד (השער החמישים) לפני נקודת אל-החזור. בני ישראל היו כה שקועים בבוץ המצרי, שכמעט הלכו לאיבוד, כאדם אשר איננו יכול לשלוט בהתמכרותו...

 

ההתמכרות של בני ישראל נקראה "מצרים".

אלהי מצרים, תרבות ירודה ומושחתת.

 

ד"ר טובה דיקשטיין, חוקרת אוכל ישראלי קדום, מסבירה בצורה מקורית ביותר את ביעורו של החמץ ערב החג, ואת אכילת המצות בליל הסדר.

 

היא טוענת שמצרים הייתה ידועה כארץ הדגן והלחם.

 

בזמן המשוער שבו שהו בני ישראל במצרים, ניזון כל העולם העתיק מדייסות ומצות.

 

אבל באותה תקופה כבר הכירו המצרים את סוד ההתפחה ואפו לחם תופח.

לצורך אפייתו השתמשו בתנור, כנראה עוד המצאה מצרית. 

 

הרועים הנודדים, לעומתם, אכלו מצות אפויות על גחלים.

 

נודדים אינם יכולים לטלטל עמם תנור כבד שהכרחי לאפיית לחם תופח, או להמתין עד שיחמץ השאור… אכילת המצה נועדה לסמל את המעבר מתרבות של עבדים, שחיים על לחם החמץ המצרי, אל עם הרועים החופשי, אל לחם אבותיהם.

 

עם ישראל מבעיר את החמץ ערב החג, משום שהוא הוא סמל התרבות המצרית אשר ממנה הוא מבקש להיגמל.

 

ביעור החמץ מהווה סמל לגמילה.

 

גמילה מהתמכרות הינה תהליך ארוך,

אך היא דורשת גם צעדים דרסטיים.

 

אין אדם שיצליח, לדוגמא, להיגמל מעישון  על ידי הורדה הדרגתית בכמות הסיגריות שהוא מעשן בכל יום.

 

הוא חייב לבער את החמץ שלו! לזרוק את חפיסת הסיגריות לפח, להפנים בדרך הקשה ביותר שבעקבות העישון הוא הגיע למ"ט שערי הטומאה שלו, כמעט לנקודת "אל-חזור" ושהעישון הוא נחלת

ייתכן שאין דוגמא טובה מזאת כדי להבין את התנהגותו של דור המדבר.

מתמכרים היו אלה למצרים!

 

משברי האמונה שבני דור המדבר חוו במדבר נקראים בשפה המקצועית "תסמונת נסיגה".

עליות וירידות עד שמצליחים להיגמל ולחצות את הקווים.

 

...

 

מאמרה של ד"ר דיקשטיין, שופך אור על ימי הפסח ועל אלה שלפניו.

 

פסח הינו סוג של מסיבת גמילה.

 

איפה נמצאת הנקודה בה חוצים את הקווים?

 

היא לא נמצאת בנקודה בה עזבנו את מצרים לאור היום. וגם לא בנקודה בה חצינו את הים וראינו את מבחר שלישיו טובעים בים סוף.

 

"ביקורת הדרכונים" נמצאת בליל הסדר, במטבח הזהות היהודית לדורותיה.

ביקורת הדרכונים נמצאת בלילה הזה, בו חוצים את הגבול כל שנה מחדש.

 

בחוג המשפחתי, עם קבוצת תמיכה.

עם דור אחד, המספר לדור הבא, איך הקב"ה הוציאנו משם ביד חזקה ובזרוע הנטויה.

 

התנועה המסורתית (קונסרבטיבית) היא זרם ביהדות המשלב נאמנות למסורת היהודית ולהלכה לצד פתיחות לעולם המודרני ולתרבות דמוקרטית-הומניסטית. היהדות המסורתית רואה בהלכה מכלול דינאמי ומתפתח של ערכים המתאים עצמו לתנאי המקום ולנסיבות המשתנות מדור לדור.
צרו קשר עם הקהילה
דג כדגכ
רח' הראל 8, ת.ד.5041, אפרידר, אשקלון 78150 | טל: 08-6711370/1 | פקס: 08-63737656 | kehillat@zahav.net.il