אש ומים

טכס הכנסת ספר תורה

אש ומים

הרב גוסטבו סורסקי

 

במהלך השנה האחרונה, חשבתי לא פעם אחת על מה אני אומר בערב מיוחד זה.

זה ערב מיוחד מאוד עבור קהילתנו, ובנימה אישית אומר שגם עבורי.

 אבל לפני שלושה שבועות, נפל לי האסימון, לאור שתי שיחות שונות שניהלתי בטלפון.

 מחפש דירה להשכרה, ומנהל שיחה עם בעל דירה בעיר.

 "במה אתה עוסק?", שאל אותי בודק את טיב ה-"לקוח"."אני רב קונסרבטיבי בעיר זה 12 שנים", עניתי בגאווה.

 ואז הוא אמר לי: "לא ידעתי שדבר כזה עוד קיים בישראל. ה' יחזיר אותך בתשובה במהרה בימינו".

וניתק.

 שיחה שנייה: מחפש מוזיקאים שיבואו להנעים לנו את הערב הזה יוצר קשר עם אישה העוסקת בייצוג מעגלי מתופפים לחגיגות בני מצווה והכנסת ספרי תורה".

 "שלום, מחפש צוות מוזיקאים להכנסת ספר תורה לקהילה קונסרבטיבית באשקלון".

האישה חשבה לרגע ואמרה: "אתייעץ עם בעלי, האם נוכל לשתף פעולה עם כזה דבר". אמרה.

 לא עברה דקה וקיבלתי ממנה הודעה: "לא מתאים לנו".

 לגבי השיחה הראשונה, חשבתי: זה לא שאני לא צריך לחזור בתשובה. אבל לא פחות ולא יותר מכל יהודי אחר. גם אני בשר ודם.

 אבל אני צריך לחזור בתשובה על חלק ממעשי, לא על אמונותיי.

 ולגבי השיחה השנייה, חשבתי: שמח שהיא אמרה לי בכנות שלא רוצה לשתף פעולה עם "כזה דבר".

 רצינו שינעימו לנו את הערב רק אנשים שמקבלים אותנו כקול יהודי לגיטימי בתוך קשת רחבה של קולות יהודיים בקרב עם ישראל.

 ואני שמח שהיום באים לשמוח עמנו, גם אנשים שאולי לא היו מצטרפים לקהילתנו כי זה לא הקול שהם בחרו לעצמם, אבל רואים בנו כ-"אחים" ולא כ-"כאלה" שעוסקים ב-"כזה דבר"....

 כי המסר של הספר הזה, הקהילה שלנו והתנועה שלנו הינו ש-"דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".

 קהילתנו פתוחה לכל מי שירצה לבוא בשעריה.

 גברים ונשים כאחד.

ישראלים, ותיקים ועולים חדשים.

יהודים מלידה ויהודים מבחירה.

מסורתיים, חילונים

אורתודוקסים, רפורמים וכל אדם בעל תפישת עולם פלורליסטית

....

כידוע לכולנו, תורת משה מקורה בשמים.

 לא פלא שהכל התחיל שם.

 כשרש"י מסביר בפירושו לתורה את האטימולוגיה של המילה "שמים" הוא אומר ששמים משלבים "אש ומים".

 "ערבן זה בזה ועשה מהם שמים" (רש"י בראשית א, ח).

 הדבר מפתיע ביותר.

 אש ומים נראים כמו שני הפכים, שני אלמנטים שלא יכולים להיות ביחד ולהגיע לשום מקום.

 אם האש הייתה רוצה לאייד את המים, היה ביכולתה לעשות זאת.

אם המים היו רוצים לכבות את האש, היו יכולים לעשות זאת.

 ובכל אופן הם שם, מול עינינו תמיד כעדות לכך שהעולם מתקיים בזכות רצונם של שני הפכים לחיות בצוותא.

 השמים הינם בריאה "פלורליסטית" מטיבם.

 משם, מן השמים, באה התורה.

לא פלא שחז"ל אמרו שתורה משולה לאש ולמים.

 ...

 שני חגים בני שמונה ימים ישנם בשנה.

האחד חג הסוכות, חג המיועד למים (חג ניסוך המים וברכת הגשם ביום שמיני העצרת)

והשני החג שלנו, ימי החנוכה, "חג האורים".

"אש ומים".

כמו התורה, כמו השמים מהם הם באים.

 אולי בגלל זה אנו נוהגים לומר: "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו".

 לא קל לעשות שלום ברקיע בין אש ומים.

 ....

 ספר תורה זה זהה לכל ספר אחר, אך נושא וישא איתו תמיד את מסר קהילתנו ומסר התנועה.

 קול חדש-ישן בחברה הישראלית.

של יהדות מסורתית, חובקת מגזרים, בה אהבת הבריות היא במרכז.

 אש ומים בצוותא.

ביחד.

כמו בשמים.

כמו בתורה

"כי דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".

מזל טוב לכולנו

התנועה המסורתית (קונסרבטיבית) היא זרם ביהדות המשלב נאמנות למסורת היהודית ולהלכה לצד פתיחות לעולם המודרני ולתרבות דמוקרטית-הומניסטית. היהדות המסורתית רואה בהלכה מכלול דינאמי ומתפתח של ערכים המתאים עצמו לתנאי המקום ולנסיבות המשתנות מדור לדור.
צרו קשר עם הקהילה
דג כדגכ
רח' הראל 8, ת.ד.5041, אפרידר, אשקלון 78150 | טל: 08-6711370/1 | פקס: 08-63737656 | kehillat@zahav.net.il